Rio de Janeiro deel 2

25 januari 2020 - Copacabana, Brazilië

24 januarI.  Bij het ontbijt in de vreetschuur van het hotel (excusez le mot, maar veel meer dan dat is het niet), hebben we bedacht dat we naar het historische oude centrum willen ( ook al denken we dat het vast niet veel voor zal stellen) en naar winkelcentrum Rio Sul in de wijk Botafogo. Het centrum leek ons wel handig omdat daar de meeste winkels zijn en aangezien Harry had ontdekt dat de oplaadkabel van zijn scheerapparaat thuis was blijven liggen, moesten we op zoek naar een alternatief: hetzij een vervangende kabel, hetzij een andere vorm van scheren. Na het ontbijt dus naar de metro die ons naar het centrum bracht. Eenmaal bovengronds stonden we direct midden in het drukke en chaotische marktleven van Rua Uruguaiana. Het heeft vrijwel niets te maken met een Nederlandse markt, behalve dan misschien de Albert Cuypmarkt.  Semipermanente marktkraampjes/winkeltjes met vooral heel veel meuk, gadgets voor de mobiel, speakers enz, maar ook voor het komende carnaval. Geen enkele stand met levensmiddelen van welke soort dan ook. Dit alles in een omgeving die een mengvorm was van Amsterdam Zuid, het Rokin en een 19e eeuwse villawijk als Het Spiegel (Bussum). Zet daarbij ook nog eens een stuk of dertig koloniale kerken op een vierkante kilometer, voeg een vochtige atmosfeer toe, waardoor die oude huizen en kerken ofwel uitslag van schimmel hebben, of varens en kleine boompjes in dakgoten hebben groeien en je hebt de perfecte atmosfeer. Ook de moderne gebouwen ontkomen trouwens lang niet allemaal aan de tropische vochtigheid, waardoor het beton wat aangevreten lijkt. Voeg hier ook nog honderden mensen aan toe en je hebt de juiste mix voor een leuke tropische markt. Ook hier werd ik aangesproken door een mevrouw die vond dat ik beter op mijn rugzakje moest letten.  Voor mijn gevoel deed ik dat al, maar blijkbaar zo onopvallend dat een extra waarschuwing van haar kant nodig leek. Sowieso sympathiek.

We hebben hier af en toe in de zon gelopen, die gelijk liet voelen dat het zomer was, maar toen we daarna de metro namen naar Botafogo en daar uitstapten om naar de shoppingmall te gaan was het aan het regenen. We moesten nog een eindje (plm 20 minuten) lopen. Normaal gesproken een leuke wandeling, want het is een mooie wijk. Maar nu werd het een tropische stortbui. Bovendien was de te lopen route niet zo duidelijk en we hebben het dus maar opgegeven. We waren nl al zo'n 4 uur aan het wandelen en het moet wel leuk blijven. Dus gesprint door de regen naar een bushokje en daar gewacht tot er een bus naar Copacabana kwam.

Vanavond naar Ipanema gelopen en gegeten bij Pulê. Geweldig leuke plek, fantastisch personeel, lekker gegeten en tot slot een overheerlijke caipirinha gedronken. We hebben ons korte verblijf hier afgerond met de conclusie dat we ons hier erg op onze plek voelen, volkomen vrij. Het is een raar land eigenlijk: heel macho, maar ook heel open naar travo's, lesbo's en homo's. Die stomme president doet weliswaar zijn best dat te ondermijnen, maar we voelen ons hier ( in Rio zeker) wat dat betreft  minstens zo geaccepteerd als in Nederland en misschien wel mèèr dan in Nederland.

Morgen vroeg op voor de binnenlandse vlucht naar Foz Iguazu, de op één na grootste waterval ter wereld.

1. Tessa en Jord:
    25 januari 2020
    Klinkt weer heel tof. En bij ons begint het te kriebelen dat we daar ook heen willen. Eerst maar eens onze aussie trip afronden en morgen Australië dag vieren. We zijn benieuwd.
  2. Carla C.:
    25 januari 2020
    Op de markt hopelijk toch nog een kabeltje voor het scheerapparaat gevonden! Jammer van alle regen maar hoort er ook bij. Je beschrijving van jullie verblijf is zo levendig dat ik het helemaal voor me zie. In ons hofje alles in orde. Wat stil met afwezigen op 2a, 4a,8 en 10. Ik pas op Betty!
  3. Han:
    Mooie foto's ook.
  4. Emmar van Duin:
    25 januari 2020
    Je schrijft hartstikke goed HH je zou thuis ook moeten schrijven. Hier is het grijs en koud tot de volgende keer
  5. Marion V.:
    25 januari 2020
    Herman, het is weer geweldig zoals jij jullie belevenissen beschrijft.
    Ook de foto’s van Harry zijn weer fantastisch, ondanks de regen.
    Hopelijk op de volgende plek, schijnt de zon.
    Wij kijken uit naar het volgende verhaal.
    Lieve groeten Marion en Benno
  6. Judith Bierens:
    26 januari 2020
    Ik ben nu ook aangehaakt bij de lezersclub. Heel leuk om je verhalen te lezen en jullie zo te volgen. Ik vind de foto’s ook schitterend. Veel plezier nog.
  7. Albert:
    27 januari 2020
    Het was noodweer in Brazilië.
    Nu is Brazilië heel erg groot, maar kennelijk hebben jullie er een staartje van mee gekregen.
  8. Cindy:
    27 januari 2020
    Mooie verhalen en prachtige foto's...