Rio verlaten

26 januari 2020 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Vanochtend vroeg op om het vliegtuig te halen. Ik sliep niet zo best, omdat ik altijd verwacht dat ik op zo'n moment door de wekker heen zal slapen en dus het vliegtuig ga missen. Het hielp niet dat ik al eerder had gemerkt dat ik de wekker haast niet hoor door de airconditioning. Die maakt zoveel lawaai dat het lijkt op een stofzuiger die vlak naast je hoofdkussen staat te loeien. Het effect was nu dat ik al om half zes klaarwakker was. Na het gehaaste ontbijt was de taxi zo gevonden en we zoefden op ons gemak door de zaterdagochtendstille straten. We kwamen langs Botafogo, waar ik gisteren zo graag had willen lopen. Maar niet in een tropische regenbui. Nu was het droog, het weer was opgeknapt en de zon was regelmatig te zien. Evenals de sporters: fietsers, hardlopers, fitnesstypes met hun personal trainer op het strand. De boulevard en het strand van Copacabana waren er vol mee en hier in Botafogo zag je er ook wel een paar, maar duidelijk minder. We konden over de baai heen nu wel (voor het eerst) het Christusbeeld zien. En aangezien we vroeg bij het vliegveld waren, dat direct aan deze baai ligt, hebben we na het inchecken nog even een paar foto's genomen. We stegen in de goede richting op, zodat we de stad en kustlijn goed konden zien. Spectaculair is misschien een te groot woord, maar het is wel heel bijzonder. En je ziet heel duidelijk alle aparte baaien, die soms van elkaar worden gescheiden door een aantal enorme granietrotsen. Het suikerbrood is daarvan de bekendste. Het was een mooi afscheid van een geweldige stad.

De vlucht was snel voorbij. Ik had nauwelijks de tijd om mijn slaap in te halen.  Aangezien hier op het vliegveld geen slurven zijn, mochten we over het bloedhete platform in de brandende zon (plm 33 gr.) naar de aankomsthal lopen. We zitten hier nog in Brazilië,  maar het scheelt niet veel, of je bent over een grens. Dit is een drielandenpunt. Brazilië,  Paraguay en een smal stukje Argentinië.  Daar moeten we naar toe. Snel een taxi geregeld (bus is wel goedkoper, maar is veel meer gedoe: 2x overstappen met wachttijden in de hitte) en na iets meer dan een half uur waren we bij ons hotel in Puerto Iguazu. ( deze site zegt dat we in Brazilië zitten, maar dat klopt dus niet) Het is een holistisch hotel. Geen idee wat dat voor ons gaat betekenen, maar het zijn erg aardige en behulpzame mensen. Na een soort siësta om aan de grootste hitte te ontkomen gaan we naar het centrum om Argentijnse peso te pinnen. Ook na 4 uur is het nog bloedheet; we moeten wat klimmen om in het centrum te komen en dat valt niet mee. We hebben twee van de drie atm's gevonden en het was één groot fiasco. Er verscheen niet de melding dat onze kaart was geweigerd, maar wel dat het niet ging lukken. Hoe nu. Morgen willen we per taxi naar de watervallen.  Zonder hier gangbaar geld. Gelukkig heeft onze holistische hotel vrouwe een taxi voor ons gevonden die betaling per creditcard ook goed vindt.

Vanavond lekker gegeten in een restaurant hier vlakbij, op het terras achter het restaurant, dat uitgebouwd is over de helling richting de rivier de Parana. Als we ons hiervandaan mee laten drijven komen we ooit vanzelf in Buenos Aires. Grappig dat Maxima in deze uithoek van het land ook een BA is (Bekende Argentijnse). Toen we vertelden dat we uit Nederland komen, werd er meteen gereageerd met de vraag: Maxima??

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hanneke:
    26 januari 2020
    Heerlijk die warme zon op de bleke winterarmen en eenmaal opgewarmd wat afkoelen bij de spetterende breedste waterval ter wereld.
    In 2000 was heel vooruitstrevend Zuid-Afrika ook holistisch bezig. Zelfs het decanaat van de universiteit waar ik even werkte, gaf holistische begeleiding. Of ik runde in Nederland al tien jaar een holistisch decanaat, óf het was .... 😃
    Veel reisplezier!
  2. Carla:
    26 januari 2020
    Heerlijk om in de ochtend te beginnen met je reisverhalen onder het genot van een kopje thee.
    Geniet lekker samen .
  3. Emmar van Duin:
    26 januari 2020
    De zon komt hier ook tussen de bomen dekamor in. Mooi koel januari weer. Straks gaan we naar Barendrecht.Groet daar.Geniet van de kleuren en de mensen.
  4. Rob Riksen:
    26 januari 2020
    Zit weer te genieten van verhalen en alle foto's - super interessant en boeiend. Nog heel veel plezier Rob
  5. Albert:
    27 januari 2020
    Hopenlijk beter weer bij de watervallen!