Rondwandeling

25 februari 2020 - Valparaíso, Chili

24 februari. Vanochtend om 11 uur te voet op pad gegaan om delen van de wijk waar we zitten rustig uitgebreid te bekijken en vooral ook om het centrum van de stad, waar we nog niet echt zijn geweest goed te zien. Het werd een wandeling van 6 uur met af en toe een winkel of een kop koffie; we waren dus goed bezig om de calorieën er nog meer af te lopen. Het valt ons op dat we nergens politie zien, gisteren wel een paar die het verkeer in goede banen moesten leiden ivm het concert van Ricky Martin, maar verder ook toen niet één. Op het Plaza Sotomayor zagen we 2 MP's die erg hun best deden om op niet één foto te komen. Ze moesten daar het monument bewaken dat gisteren beklad was en nu is omgeven door rollen messcherp prikkeldraad. Het schijnt er gisteren bij de demonstratie hard aan toe te zijn gegaan. In onze wijk kwamen we natuurlijk weer enorm veel creatieve trap- en muurschilderingen tegen. Het verveelt niet. In een paar winkels bijzondere souvenirs gevonden, ze zijn alleen breekbaar en het is de vraag hoe we ze goed mee kunnen nemen. In het centrum aangekomen valt op hoe enorm vervallen en vervuild de stad in feite is. Het ziet er naar uit dat er al jaren en jaren niets aan onderhoud is gedaan. Het doet een beetje aan Havanna denken toen we daar ruim 20 jaar geleden waren. Daar was het echter wel behoorlijk schoon, hier zie je straatmeubilair dat onder een vette laag vuil zit, banken in parken die al lang kapot zijn, standbeelden vol vogelpoep enz, enz. En dan ook nog overal de rode verf. Veel standbeelden missen ahw één oog..., ipv daarvan zie je rode verf die er als bloed uit druipt. Vandaag hebben we één man gezien die een plein aan het vegen was, gisteren werd er vuil opgehaald, maar verder zie je nergens mensen die wegen of stoepen opknappen. En dat is hard nodig! Wie je wel volop bezig ziet zijn lassers. Hoe dichter je het regeringscentrum nadert hoe meer. Vrijwel alle winkels in het centrum laten voor de maand maart begint grote, stevige hekken voor hun rolluiken neerzetten als extra bescherming. Slijptollen en lasapparaten, ze zijn in vrijwel elke straat te zien. Daarnaast zo af en toe een afgebrand pand. Naast het parlement iets wat waarschijnlijk een autoshowroom is geweest. Volledig verwoest, inclusief alle auto's waarvan het merk niet meer te ontdekken valt. Het was duidelijk dat dit niet vorige week is gebeurd, maar al enige tijd geleden. Nog steeds niet opgeruimd. Er werden nu houten palen in beton in de grond gezet, met daartegen een soort stevig kippengaas. Ons ontgaat het nut hiervan. Er was één  meneer die een beetje boos deed over het feit dat we er een foto van maakten. Bang voor imagoschade van zijn land? Als je alles zo ziet zou je er mismoedig van kunnen worden,ware het niet dat vrijwel alle Chilenen zo aardig zijn, dat je er alleen maar blij van kunt worden. En daarnaast hebben wij eerder het gevoel dat er nu misschien wel een echte verandering aan gaat komen. Hoop dus.      We waren vandaag o.a. op weg naar de grote markt die we zaterdag zagen toen we de stad zagen. Die bleek er vandaag, toen we er na  na 4 uur lopen  aankwamen, niet te zijn, maar de wandeling is belangrijker dan het eindpunt: we hebben allebei erg genoten van deze tocht. Eigenlijk is het jammer dat we morgen naar Santiago gaan, we zouden hier nog wel een paar dagen willen doorbrengen. Morgenavond gaan we halverwege de vond naar het vliegveld. We vliegen midden in de nacht naar Panama, dan door naar Barbados en de volgende ochtend naar Guadeloupe: een totaal andere wereld denk ik. We zijn hier overigens goed afgekickt van de cruise. Hoe bijzonder en luxe ook, ik voel me prettiger op het land, in een bijzondere, gekke en creatieve omgeving. En vooral dat laatste kon ik van 99% van de mensen op de Zaandam niet zeggen.

1. Marion V.:
    25 februari 2020
    Zeker een heel andere wereld.
    Wel mistroostig af en toe.
    Perfecte manier om de conditie weer op te bouwen.
  2. Fred en Anne-Marie:
    25 februari 2020
    Wat een bijzondere stad is Valparíso toch. Hoe hoger je komt hoe armer de mensen. Helaas verloedert de stad wel in rap tempo als ik je verhaal lees. Jammer dat er niets of te weinig aan gedaan wordt. De graffiti brengt gelukkig kleur en een ander soort bezienswaardigheid. De markt gemist; ook de grote overdekte vismarkt kennelijk. Maar zeker ook jammer dat jullie zo snel door moeten naar Santiago. Er waren nog wel wat interessante plaatsen te zien zoals bijv. Temuco waar veel Mapuche komen, veelal nog in traditionele kleding. Maar je kunt niet alles hebben. Op naar Santiago met de Turbus alwaar je onderweg vast koffie en koekjes of een broodje krijgt. 😘
  3. Fred en Anne-Marie:
    25 februari 2020
    PS gaan jullie in Santiago nog naar het mooie witte Mariabeeld op cerro San Cristobal? De moeite waard en mooi uitzicht over de stad. Onze namen moeten nog ergens onder aan de voet staan...goede reis en geniet van de stad.
  4. Han:
    25 februari 2020
    Bij Chili denk ik altijd aan hostels met tussen wandjes van hardboard. Neubau noemde een Duitse reisgenoot het. Heerlijk die privacy. Veel plezier in Santiago, jullie kunnen altijd nog een retourtje Paaseiland kopen (daar hebben ze ook mooie stranden trouwens) maar ja Barbados en Guadeloupe zijn natuurlijk nog mooier. Goeie reis !
  5. Heleen van Dijk:
    26 februari 2020
    Tjonge, wat zien en ervaren jullie veel. Geweldig!