Tour d'Inlé; nog maar een keer: foutje!

8 februari 2018 - Nyaungshwe, Myanmar

Vergeten wifi uit te schakelen. Je raakt een toets en: gepubliceerd.
Het was dus een relaxed fietsdagje. De vijfdaagse markt waar we begonnen was druk, kleurig, geurig en smerig. Met enige regelmaat werd je bijna omvergelopen in de smalle looppaden, de visschubben vlogen je om de kuiten, als je je omdraaide stond je ineens met je handen bijna in een schaal met hanekoppen, tussen alle benen door liepen honden en katten te snuffelen naar heerlijk afval, kortom het was wel een levendig geheel. Omdat ik niet voorbereid was op een markt ( dat krijg je met wekelijks wisselende marktdagen) liep ik op mijn slippers en daarin was ik niet de enige, want iedereen doet dat hier, maar daardoor vond ik de viezigheid nog een graadje erger dan Harry op zijn schoenen. Gelukkig was het in de afdeling groenten en kruiden iets ruimer en rustiger en schoner.
Eerst gingen we op onze huurfietsen naar een klein oud houten klooster. De monniken waren bijna allemaal op de markt blijkbaar, ik heb er hier maar drie gezien, waaronder een monnik die zittend op de grond minzaam toestond dat ik een foto maakte. Gebeurt niet zo gauw binnen in een gebouw, buiten vinden ze het vaak prima. Het klooster was een juweeltje met muren die met goudverf waren beschilderd en deels ingelegd met gekleurd glas. Hierna verder naar een dorpje waar een mini uitvoering van de teakhouten U Bein brug is. Het leek erg ver en we gaven het bijna op, vooral ook omdat het behoorlijk drukkend warm was, maar toen we een paar winkeltjes zagen waar we wat te drinken wilden kopen bleek dat het dorp te zijn. Dus toch maar even naar de brug doorgereden. De terugweg hebben we in één keer gedaan zonder te stoppen voor foto's. We waren rond half vier weer in Nyaung Shwe en lagen enigszins voor pampus op balkon en/of bed. Het lag niet aan de totale afstand, plm 30 km., maar voornamelijk aan de warmte en fietsen die hoewel niet slecht, toch van een andere kwaliteit zijn dan in Nederland.
Vanavond opnieuw in ons hotel gegeten, elke avond is het uitstekend voedsel en vanavond opnieuw met Birma wijn. We zouden wel zo'n goed en sfeervol restaurant in Naarden willen openen...
Morgen kunnen we uitslapen, we worden rond 10 uur opgehaald, gaan naar het vliegveld van Heho om na een half uur vliegen in Kyaing Tong (of Kengtung)te landen voor ons bijna laatste onderdeel van de Birmareis.

1. Han:
    8 februari 2018
    Een paar prachtige foto's zeg. Kleurrijk en haarscherp. Toch een bijzonder land.
  2. Marion:
    8 februari 2018
    Drukkend warm......lijkt mij nu wel lekker met een dikke laag ijs op onze vijver!
    Het is weer een hele ervaring voor jullie .Hopelijk was er wel een lekkere douche voor de modder voeten.
    Kijk weer uit naar het volgende verslag en de prachtige foto's.
  3. Fred en Anne-Marie:
    8 februari 2018
    Na een paar dagen radiostilte even weer een reactie van ons. Gisteren thuisgekomen en het valt nog niet mee, zeker gezien de temp. die ik sinds vanavond heb. Even in de gaten houden. Maar jullie hadden het ook wel warm begreep ik. Stoffig en vies van de markt. Blegh op slippers door die rommel. Kan me voorstellen dat je wel even wilde wassen bij terugkomst. Ik heb genoten van de kruidenmarkt. Wat een kleuren en het zal ook wel heerlijk gegeurt hebben. Mij valt op dat ik nu ook vaker mensen zie in mooie kleurige kleding of hoofddoeken. Een relaxte fietstocht. Fijn om het eigen tempo te bepalen en wat je wel of niet nader wilt bekijken. En dan de dag moe maar voldaan afsluiten met een heerlijk maal en een goed glas. Toppie. Op naar het bijna laatste deel van de reis door Birma.
  4. Kees Peper:
    9 februari 2018
    Terwijl Aartje zit te tornen aan een kapotte rits in een vest, lees ik haar voor. Bij de stukjes over de vissenkoppen en de hanenkammen zie ik haar denken :”zij liever dan ik”. En dat op slippers Herman, je zult er wel met een noodgang doorheen gerend hebben. Ik begrijp nu dus ook de naam Hahnenkamrennen ! Aartje gaat onverwachts een weekje op wintersport met de kinderen en kleinkinderen. Ze gaan met zijn zessen, terwijl ik dan op de Philipijnen ben. Geniet nog van de laatste dagen daar.