Turningpoint
26 februari 2026 - Porto Alegre, São Tomé and Príncipe, Sao Tomé en Principe
Het is even wennen. Geen chauffeur, geen gids. Geen programma. Een dag helemaal voor onszelf. Even rust voordat we morgen in één stevige rit terugrijden naar Sao Toméstad en overmorgen 's avonds laat de nachtvlucht hebben naar Lissabon.
Het zit er dus bijna op. Zaterdag hebben we nog een zelf georganiseerde toegift; een excursie met de gids naar plaatsen in het noordwesten waar we nog niet zijn geweest. Want om nou de hele zaterdag op de hotelkamer te wachten tot om 7 uur de transfer naar het vliegveld komt....
Weinig mee te delen dus. Een wandelingetje langs een modderpad van een uur (waarbij we een vogeltje met erg lange staart zagen), iets kleins als lunch in het restaurant gehaald en na een heftige regenbui van bijna een uur nog 1x gezwommen in de Atlantische Oceaan. De zeewater temperatuur is nog steeds erg lekker. De regen heeft er voor gezorgd dat het op land een prettiger temperatuur is: 25,5 graden. Gisteren op Ilhéu das Rolas was het 29 bij een hoge luchtvochtigheid. Erg vervelend. We zijn hier in een ecolodge. Niets mis mee, het is een goed resort. Maar er komen hier wel veel typische ecotoeristen. Ook niets mis mee. We verbazen ons wel over de enorme bagage die daarbij lijkt te horen. Gewone rolkoffers, maar vooral grote tassen. Plus, daarbij looptletterlijk iedereen ook nog een ouderwetse rugzak te zeulen. Daarin zit volgens ons een kleine wandelrugzak. Want zodra ze gaan hiken verschijnt die op de rug, inclusief herbruikbare drinkflessen of een draagbare watercontainer met drinkslang. We zien ze hier aan het eind van de middag per boot terug komen van Rolas. Sommigen strompelend van vermoeidheid, zoals vandaag bij de Djosergroep. Blij dat we daar niet bij zijn. Al die groepenmoeten ook verplicht met elkaarontbijten, lunchen en dineren. Één keerin "Subsaharan Africa" was genoeg.
Nog een paar bijzonderheden: de 2 video's van de pas geboren schildpadjes heb ik ondanks slecht internet toch kunnen uploaden. Dus kijken maar! Iets heel anders: vooraf kregen we allerlei berichten over het geld. Er zouden geen atm"s zijn (maar in de hoofdstad zijn er een stuk of 5). Je moet overal met dobra betalen, in de praktijk betalen we op veel plekken met euro's. Betalen met creditcard blijft inderdaad in de meeste hotels een punt. Hoe dan ook goed dat we veel contant geld in euro hebben meegenomen.


- Ans: Je hebt een gave om beeldend…
- Ynta: Ik vond het heerlijk om zo…
- Han: Dank voor de fijne verhalen…
- Jantje: Prachtig! De foto s zijn…
- Carla: Een mooie reis Herman. Bedankt…
Alle reacties »