Laatste loodjes

10 juli 2015 - Santa Barbara, California, Verenigde Staten

9 juli
Daar zitten we dan, op ons laatste overnachtingsadres van deze reis, in Santa Barbara. Het was qua afstand en tijd een fluitje van een cent om hier te komen. De route was een ander verhaal . We wilden Highway 1 volgen; dat doen we al vanaf San Francisco, die loopt dicht langs de kust en is meestal tweebaans. Tot aan Morro Bay was de weg steeds makkelijk tegolgen, maar nu was dat anders. Zodra je in stadjes terecht komt wordt het vaak lastig om de juiste route te handhaven. Binnen de stad wordt het regelmatig erg onduidelijk aangegeven en voor je het weet zit je in een buitenwijk waar je niet wilt zijn. Het viel uiteindelijk nog wel mee, we zijn maar 1x echt fout gereden. Halverwege de rit kwamen we langs een camperterrein en keken onze ogen uit. Wat daar allemaal niet stond! We konden de ingang niet zomaar vinden, maar gelukkig was er aan de andere kant van de weg een verkooppunt van campers en caravans. Daar zijn we even gaan kijken en vooral ook: binnen gaan kijken. Er was er een die opviel door zijn lengte en uitschuifmogelijkheden. Hij bleek 250.000 dollar te kosten. Maar dan heb je ook wat: een kingsize bed, een riante zithoek, ruime keuken met 4pitskookplaat, magnetron en afwasser, douche, toilet en achterin de camper een wasmachine en wasdroger. Plus 2 ruime flatscreen tv's.. O ja, de kinderen kunnen ook mee: boven de bestuurderscabine is nog (jammer: wat aan de krappe kant) ruimte voor 2 slaapplaatsen. De kleinste normale camper die wij konden vinden was toch altijd nog wat groter en luxer dan de gemiddelde Nederlandse.
In Santa Barbara zijn we eerst naar de Mission Santa Barbara gegaan, een franciscaner missiepost uit 1780. Dus erg oud voor amerikaanse begrippen. Het was bijzonder om te zien hoe daar ruim 200 jaar geleden vanuit het niets een groot klooster is gebouwd, met school en opleidingsinstituut voor indianen. Het was ook een mooi complex om te zien. In de tuin stond de mededeling dat vanwege de grote droogte(de laatste 4 jaar heeft het niet of nauwelijks geregend) de tuin nu werd hervormd met planten die met minder water toekonden. Toch raar om er dan een hortensia te zien staan. Maar misschien moest die nog sneuvelen.
Daarna reden we richting de zee en ik had gelijk het idee dat het qua prijzen wel eens tegen kon vallen. Alles hier straalt namelijk luxe uit. En jawel, het was bij elk hotel/motel weer slikken. Sommige zaten zelfs ruim boven de 200 dollar, dus eergisteren was het eigenlijk een koopje! Alleen was het het toen absoluut niet waard, nu wat plek betreft misschien wel, maar dat kan Bruin toch niet trekken. Na lang zoeken hebben we een erg leuke en betaalbare plek gevonden, inclusief balkon en uitgebreid zicht op zee en de oude pier. We hebben er zonet lekker geaperitiefd en terwijl de zon nu langzaamaan naar de horizon zakt gaan wij ons beraden op een plek om te eten. Het zal lastig worden. Er is namelijk een overvloed aan keuzes.
Hier stopt de wereldreisbeschrijving. Hooguit volgt er nog een epiloog in Nederland, maar morgen is er geen tijd en plek(wifi) om de laatste Amerikadag er aan toe te voegen. Wij vonden de States allebei intensief, elke avond moe naar bed. Dat was in de weken ervoor anders. Volgens ons is het autorijden (hoe makkelijk dat hier ook gaat) daar debet aan. Als we in de andere weken aan het reizen waren, dan werden we gereisd en dat scheelt blijkbaar. Morgen gaan we, als er tijd genoeg is kijken op Malibu beach, Venice beach en wie weet even Beverley Hills in, op de weg naar de autoverhuurcentrwle. En dan: veel wachten in LA, vliegen, overstap en dus weer wachten in Londen, voor we om 5 uur smiddags op Schiphol aankomen.
Iedereen, die gereageerd heeft: bedankt! Ik vond het leuk om feedback te krijgen. Als je geen reactie terugkreeg, dan lag dat aan mij. En..., ik had er voor gewaarschuwd.
Tot ziens ergens in Nederland!

1. Sjaak:
    10 juli 2015
    Dankjewel mannen voor het delen, wij hebben ook van jullie reis genoten en wensen jullie een goede reis naar huis.
  2. Han:
    Hulde!
  3. Ans:
    Ha Herman en Harry,

Op de achtergrond heb ik stilletjes genoten en stukken meegereisd. Volgens mij hebben jullie een geweldig avontuur achter de rug. Leuk al die verhalen Herman en de foto's erbij maken het nog sprekender. Geniet van jullie laatste dag en daarna een hele goede reis en vlucht toegewenst!
    Liefs, Ans
  4. Jan en Jantje Bestebreurtje:
    10 juli 2015
    Heel veel dank dat we met jullie mochten meereizen in de afgelopen spectaculaire en zo super beeldend beschreven dagen.
    Goede vlucht en happy landings.
  5. Fred en Anne-Marie:
    10 juli 2015
    Een heel goede morgen, dat is het namelijk met een heerlijk zonnetje en temperatuur. Jullie kunnen hier zo verder gaan, waar je was gebleven. Met een biertje op eigen balkon met uitzicht over big city Zutphen...Maar dan moeten jullie nog wel eerst even die grote plas over. Toch is het nog niet helemaal gedaan want ik lees nog enkele te bezoeken plekken en inderdaad tot de laatste minuut genieten van wat je ziet en meemaakt. Even moesten we nog wel even lachen. We zagen het al voor ons, Harry en Herman kopen een camper. Laten we zeggen een soort Maria te Pári, maar dan anders! Haha. Leuk dat jullie in Santa Barbara waren, wist je dat onze dochter daar geboren is? (Maar dan moet je wel Zuid voor Amerika zetten). Wel lieve Harry en Herman zoals gezegd het zit er bijna op, nog een paar beroemdheden spotten en dan toch echt richting huis. Met heel, heel veel dank voor het mogen mee genieten van jullie prachtige reis met al z'n bijzonderheden. Rest ons jullie een voorspoedige reis en een behouden thuiskomst te wensen. Tot binnenkort. Dikke kus en liefs ons.
  6. Juan:
    Lieve Har en Her,

Het was echt leuk om jullie reis te kunnen volgen! Gracias !
    Saludos y nos vemos pronto !
  7. Koos en Mimy:
    Har/Her,
    Wat een uithoudingsvermogen en energie hebben jullie.
    We hebben genoten van de leuke omschrijvingen van typen mensen, natuur en plaatsjes. Wat een cultuurshok hebben jullie gehad na de komst in de states.!! Toch heel wat anders dan van de Baarnse cultuur naar de Groningse. Er zal nog heel wat verwerking moeten gebeuren in het Zutphense huis.
    We zien er naar uit jullie persoonlijk weer te mogen ontmoeten. Groeten van Koos en Mimy.
  8. Carla:
    Lieve har en her.
    Dank voor het meereizen met jullie reis. Fijn dat je toch dit blog hebt bijgehouden Hetman, dank daarvoor.
    Hele goede reis en veilige thuiskomst.
    Dikke kus Carla xx
  9. Rie:
    10 juli 2015
    Hartstikke bedankt voor de schitterende verhalen en plaatjes!
    Goede reis terug en wenze@home.
    Groeten, Rie
  10. Willem:
    Hoi Har en Her,

Goede reis naar huis. Ik zal de vakantie verhalen gaan missen. Ik heb ervan genoten.
  11. Trudi:
    10 juli 2015
    Goede reis, fijn als jullie weer heelhuids thuis zijn!
  12. Tineke:
    10 juli 2015
    Hartstikke leuk,maar ook dat jullie weer op huis aan komen!!
    Goeie reis terug,hopelijk gaat het volgens schema!! Welkom thuis weerman zon wereldreis!!!!
  13. Bert:
    10 juli 2015
    Leuk om met je verhalen zo over de wereld gesleept te worden de afgelopen weken. Goede reis, en bij thuiskomst kan je tot rust komen.
  14. Ynta Enthoven:
    10 juli 2015
    Heerlijk met jullie mee kunnen reizen in gedachten.
    Ik wens jullie een voorspoedige terugreis en binnenkort de verhalen , foto's enz. live te kunnen horen en zien.
  15. Tilly:
    11 juli 2015
    Dank je wel dat ik heb kunnen meegenieten van deze reis, wat een luxe dat jullie dit hebben kunnen meemaken.
    Ik ga deze maand nog naar Suriname voor 3 weken en dan in oktober naar ons stekkie in Spanje.
    Misschien zien we jullie daar ook nog een keer, groetjes. Tilly
  16. Joop en Wilma:
    Hoi Herman en Harry,
    We wensen jullie een heel goede reis terug naar huis!
    We hebben jullie reis met veel plezier gevolgd!
    Tot ziens in Zutphen!!
  17. Kees Peper:
    11 juli 2015
    Hoi mannen, wat zullen jullie straks verlangen naar je eigen bed, een kopje koffie ( geen teil) , een lekker bruin bolletje met kaas, ik hoef er verder niets aan toe te voegen, want jullie weten dat zelf het beste. Dan ook nog even de jetlag wegwerken, want die is echt immens, na een dag of 3 gaat die uit je systeem en dan is het weer tijd voor een normaal leven in het vaderland. Tot ziens, we hebben van jullie genoten. Gr. Aartje en Kees.
  18. Durk:
    11 juli 2015
    Heee hallo! Altijd jullie avonturen gevolgd. En ef rok veel over gesproken! Wat bijzonder en wat een gekkigheid! Tijd om eens gezellig na td praten. In augustus ofzo. Want nu zijn wij even op pad. Vandaag met fiets en bepakking verdwaald in een stilgelegde bruinkoolmijn in die ouwe DDR. Poepoe. Moet je ook niet echt elke dag doen. Goeie reis terug en tot gauw!
    Lidfs Gej en Durk
  19. Rosemareine:
    Hai lieve mannen.
    Welkom terug op eigen terrein. Dat zal wennen zijn maar vervuld en gevuld met al die prachtige ervaringen is er een mogelijkheid deze prachtige tocht nog lang in jullie hart mee te dragen. Wat een reis. Deelstukken heb ik gelezen en adembenemende plaatjes en er varingen gelezen. Hoe hielden jullie dit vol. Deze hoeveelheid en snelheid. Dank voor de berichten en het mogen meebeleven. heel veel succes op eigen grond. Dikke knuf en tot horens. Zal raar zijn om niet elke dag een mail in mijn mailbox terug te vinden met jouw naam Herman. Liefs, Rosemareine
  20. Herman:
    13 juli 2015
    Hoi Herman en Harry, Wij waren met de boot weg en hebben
    de verhalen de laatste 14 dagen niet meer zo kunnen volgen, maar inmiddels gelezen. Bedankt voor het via mooie en boeiende schrijven van herman, dat we meegenoten hebben.Nu lekker thuis en bijkomen. Wij bellen binnenkort. groetjes herman en willem
  21. Elly:
    15 juli 2015
    Hallo Herry,
    Deze laatste had ik even niet meegekregen,
    maar bij deze "welkom thuis".
    Geniet nog maar rustig even na.
    Lieve groet Piet en Elly