Independence Day

5 juli 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

4 juli
We hebben deze dag vooral doorgebracht langs, bij en op Fishermans Wharf: een lange promenade van een aantal kilometers langs de baai met pieren, waarop soms een halve kermis staat en waarvandaan verschillende toerboten vertrekken. Het was min of meer de zelfde sfeer als gisteren, maar nu drukker en met meer straatartiesten, een soort Koningsdag in afgeslankte uitvoering. Echt druk was het trouwens ook niet, je kon prima rondlopen, het was zoals dat heet een gezellige drukte. Ik had heel veel rare uitzinnig uitgedoste types verwacht, maar die waren er niet. Wel veel verschijningsvormen van de Stars and Stripes; tshirt, jas, hoed, laarzen, maar dat zie je in oranje vorm ook bij Koninsdag. In het oostelijke deel van de Wharf liep je continu in de zon, in het westen was het na een tijdje alweer mistig en op allebei de plekken een gure harde wind. Ik dacht dat Chicago de windy city was, maar hier lijkt het wel alsof er vanit de Pacific doorlopend koude wind het land in wordt geblazen. Toen we terugwilden zat inmiddels het verkeer zo muurvast dat de bus een andere route nam. Voordat we lopend bij een alternatief opstappunt kwamen hadden we al ruim de helft van de afstand afgelegd.
's Avonds, voor het vuurwerk, hebbeb we in een italiaans restaurant gegeten. De ober informeerde naar onze rondreis en zei toen over Los Angeles:that city stinks. Maar ach voegde hij er aan toe San Francisco stinks too. We vroegen door wat hij nou precies bedoelde. Het was letterlijk bedoeld. Dat kwam door alle zwervers en om een lang verhaal kort te maken: hij vond het een schande dat dit kan blijven bestaan in een land. Hij kwam zelf met het verhaal van de veteranen die met ptss terugkomen, al volledig aan de drugs en dan hier aan hun lot worden overgelaten.
Hierna moesten we haast maken om het vuurwerk te zien. We waren net op tijd, maar door de files stond de bus vast en we mochten er niet uit: het was geen officiele halte, maar na een klein volksoproer gingen dan toch de deuren open, waardoor we ruim meer dan de helft hebben gezien. Er was niet op een dubbeltje gekeken.
En daarna? Naar het hotel, biertje, cuba libre en het bleef nog lang onrustig in de stad.... Vuurwerk en vuurwerk en sirenes. Het leek wel een oudejaarsavond.

1. Fred en Anne-Marie:
    5 juli 2015
    Happy Independence Day of heb je liever gelukkig nieuwjaar? Leuk om deze nationale feestdag mee te maken. Jullie hebben toch wel de Wine Tasting Tour door SF gedaan? Speciaal voor deze dag en parades gezien? In ieder geval dus het vuurwerk dankzij een uiteindelijk welwillende buschauffeur. Wat leuk allemaal. En ja een Cuba Libre valt op zo'n dag ook goed en zeker nu de USA en Cuba besloten hebben om over en weer de ambassade te openen. Maar jullie reis gaat voort, de stars en stipes sprak je al over, maar nu willen we echte stars en de walk of fame want die zijn ons toch ook beloofd? Het is weliswaar jullie reis en zo hoort het ook maar van hieruit reizen we mee en vullen zelf de benodigde plaatjes in aan de hand van de sprankelende vertellingen van jou Herman. Nog een paar dagen en dus op naar het volgende. Fijne dag. Liefs ons.