Walvissen

7 juli 2015 - Santa Cruz, California, Verenigde Staten

De streets of San Francisco waren nat vanochtend, het had geregend. Desondanks moest de brandweer gisteravond en vannacht diverse malen uitrukken, net zoals de politie en ambulances. Ze maken een geluid waar je gek van wordt en zeker als ze onderlangs je hotelkamer rijden. Bovendien hoor je ze al van ver aankomen met alleen maar kilometerslange kaarsrechte straten. Ons hotel staat precies op de grens van een -relatief- goede en een vrij gevaarlijke wijk. Daar moesten we vooral maar niet doorheen lopen was ons bij aankomst al gezegd en dat hebben we ook maar niet gedaan. Maar de hulpdiensten racen er dus regelmatig, en vooral 's avonds en 's nachts, naar toe. Langs ons hotel. Op een avond vroegen we ons af of we vuurwerk of een schietpartij hoorden in de buurt, maar gezien de reputatie zijn we maar niet op het balkon gaan kijken. Overigens zit in die zelfde straat, op 200 meter van ons hotel een superhip cafe/restaurant. Eerst dacht ik dat er voedsel werd uitgedeeld voor de daklozen. Er stond een grote hoop mensen voor de deur. Toen we dichterbij kwamen bleken ze het tegenovergestelde van zwervers: trendy hipsters, die er wel meer dan een half uur voor over hadden om uberhaupt naar binnen te kunnen.
Maar goed, de straten nat, het wolkendek grijs, zonder lichtpuntjes; een mooi moment om de stad achter ons te laten en richting de Pacific en Santa Cruz te gaan. We wilden de kustweg volgen en ondanks dat de navigatie het daarmee oneens was (die opteerde voor de snelste, saaiste route), is dat gelukt. Tot onze verbazing waren wij tijdens de maandagochtendspits in een half uur van hartje centrum op een erg rustige weg aan zee terecht gekomen. Het was nog steeds zwaar bewolkt maar wel helder, dus een walvisvaart zou geen probleem zijn wat het zicht betreft. Alleen hadden we natuurlijk liever echt mooi weer. De kust die we zagen was afwisselend, niet spectaculair, maar wel mooi. Er werd, om 8 uur in de ochtend, op verschillende plekken al volop gesurfd. Verschillende surfers waren blijkbaar wezen overnachten in campers, of caravans om er vroeg bij te kunnen zijn. Een aantal caravans was weer van het type "groot genoeg voor onze complete inboedel". Sommige ook met een uitschuifdeel; anders is de zithoek zo krap.
In Santa Cruz dachten we snel het kantoor te kunnen vinden om tickets voor de walvisvaart te krijgen. Dat viel tegen, ze waren verhuisd en niemand die het exacte adres wist. Uiteindelijk waren we 10 minuten voor vertrek bij de juiste boot. Een boot voor max. 60 personen en wij zaten er met 20 mensen op. Kortom alle ruimte voor iedereen. Dat bleek wel prettig toen de bultruggen in beeld kwamen. Zodra er werd omgeroepen dat er een spuiter op 3 uur was, liep iedereen naar stuurboord en dat ging met zo weinig mensen ook heel soepel. Het weer was inmiddels uitstekend: alle bewolking binnen een half uur verdwenen.
We hebben een uitgebreide show gekregen van moeder bultrug met baby. Volgens de zeebiologe was dit behoorlijk uniek: spelend op de rug met de vinnen klappen op de zee, springend uit het water en (daar was een bepaalde term voor) continu op het water slaand met de staartvin, dan links, dan rechts. Vooral het opspringen is spectaculair om te zien, een bultrug is niet de grootste walvis, maar toch wel erg imposant als die voor de helft het water uitkomt en dan nog gevolgd door een enorme klap op het water. Op een moment waren we heel dichtbij, of eigenlijk andersom: kwamen zij ineens heel dichtbij: 30 meter van de boot, waarna ze onder de boot door zwommen( motor uit) waarbij ze blijkbaar een extra klap gaven onder water met de staart, want de boot ging ineens hevig heen en weer. Sommige mensen hadden van tevoren heel amerikaans gezegd:"it will change your life!". Nou nee, daar zijn wij dan toch te nuchter voor, maar een heel bijzondere ervaring was het wel en ik had het niet willen missen. Als kleine toegift zagen we op het eind nog een stel zeeotters, liggend op de rug en dobberend in het zeewier, terwijl ze op hun borst een smakelijk hapje kraakten om op te eten.
Toen we terug kwamen in de haven werden we daar verwelkomd door zeehonden die lekker in de zon lagen op een aanlegsteiger naast een zeilboot.
Vanavond lekker gegeten bij Graaf Floris in Muiden, of toch de Zeemeeuw in Muiderberg? Daar zijn we nog niet uit, maar we voelden ons wel gelijk erg thuis. We werden bediend door een jongen die ons vrij snel inschatte als Nederlanders. Wat bleek, zijn vader was in Rotterdam geboren; achternaam Kerkhof, wat in het amerikaans onherkenbaar wordt uitgesproken. Ongeveer als "kurkoh".

1. Fred en Anne-Marie:
    7 juli 2015
    Hallo genieters, wat een mooie ervaring met die bultruggen. Na SF met z'n verschillen achter jullie te hebben gelaten lijkt me dit een echt andere dimensie. De rust van de natuur. Heerlijk om het geluier en het spelen van al die toch wel bijzondere zeewezens te aanschouwen. Gelijk een andere wereld en jullie voelen je zelfs thuis, hoe mooi is dat? Heb het fijn. Liefs ons.
  2. Marion:
    7 juli 2015
    Hoi mannen
    Met veel plezier lees ik jullie fantastische avonturen onder de Toscaanse zon en zou, zeker wat temperatuur betreft, even daar willen zijn.
    Wat een fantastische ervaring, de bultruggen te kunnen zien. Toen wij er waren, keek de kapitein over de zee en zei :"The see looks like a desert "en helaas bleek dit ook zo te blijven.Gaan jullie ook nog naar het aquarium in Monterey ?Dit vonden wij de moeite waard.

Nog veel plezier
    Harry en Marion
  3. Carla:
    8 juli 2015
    Hoi Har en Her.
    De laatste vakantiedagen van jullie avonturen breekt aan.
    En op de valreep dan mooi kunnen kijken naar zulke enorme bewoners van het water daar, de bultruggen.
    Lijkt me fantastisch om dit in het echt te zien, ik hoop dat jullie er mooie foto's van hebben gemaakt.
    Heren, geniet nog lekker en tot,gauw, liefs Carla xx
  4. Ynta Enthoven:
    8 juli 2015
    hallo heren,
    Een deel van jullie verhalen doet mij weer herinneren aan de dingen die ik daar ook heb gezien en meegemaakt zoals de cablecar, de lugubere buurten en de winkeltjes.
    Geweldig dat jullie de bultruggen zo goed hebben kunnen bekijken. Ik ben benieuwd naar de uitgebreide verhalen en fotoreportages.
    Geniet nog maar volop van dit laatste deel van de vakantie.