Een week El Nido

12 maart 2024 - El Nido, Filipijnen

11 maart  Na 5 dagen El Nido snappen we eindelijk waar al die honderden ( of duizenden) 20ers, die we 's avonds zien, overdag zijn. Want op de twee island tours die we maakten waren ze er niet bij. Misschien de roes uitslapen? Die tours beginnen tenslotte redelijk vroeg, om 9 uur. Maar als we terugkwamen rond 5 uur zagen we ze ook niet volop. Daarbij konden wij ons niet voorstellen dat we in El Nido op het strand zouden gaan liggen. En dat deed verder ook niemand, bij de stad waren de stranden altijd leeg. Vandaag  maakten we een inland tour met de tricycle en die bracht de oplossing. Ze liggen en masse op één van de drie grote stranden ver van El Nido. Als je bij zo'n strand komt staan er tientallen, misschien wel honderden brommertjes en tricycles. Het verste strand, Nacpan ligt op 20 km van de stad, het is een mooi strand van zeker 2 kilometer met prachtig zand en heel veel palmbomen die voor schaduw zorgen. Voordat wij er aankwamen hadden we eerst een bezoekje aan een waterval gebracht. Typisch een geval van "De tocht erheen is belangrijker dan het einddoel". De Bulalacaowaterval: vrij minimalistich, omdat het al een paar maanden droog is (normaal voor dit seizoen), maar de jungle: uitbundig en met regelmatig een stroompje dat overgestoken moest worden via losliggende, bewegende rotsblokken. Uitkijken dus. We kwamen een cashewboom tegen met zijn aparte vruchten, wilde ananas en wilde banaan. Maar ruim 30 minuten lopen en klimmen in 33 graden viel flink tegen. Ook al dronken we behoorlijk door en namen we regelmatig even rust, we merkten allebei dat we uit moesten kijken om geen fouten te maken. Zoals gezegd, de tocht ging per tricycle. Gelukkig hadden we steeds na ongeveer 3 kwartier rijden, òf een strand, òf een andersoortig uitstapje. Langer dan een uur zou ik het er niet in uithouden. We waren allebei volledig door elkaar geschud, je kan je erin niet bewegen, je zit ahw klemvast, met voor mij als gevolg dat ik bij het uitstappen één keer me direct vast moest grijpen, omdat één been zo sliep dat ik er doorheen zakte.             Afgelopen zaterdag hebben we een 2e island tour gedaan. Deze tour C was ons aangeraden omdat je dan goede snorkelplekken bezocht. Dit keer boekten we via het hotel en dat betekende een totaal andere organisatie (de eerste was goed). We waren flink teleurgesteld: een veel te kleine boot vol met 30 mensen ("grappig" is dat op elke boot niets is ingevuld achter 'max.cap.' oftewel maximum capaciteit; elke boot wordt te vol beladen). Het personeel was onvriendelijk en niet behulpzaam. Op één plek lagen we met 25 boten met gemiddeld 25 personen voor de Hidden Beach. Een piepklein gat in de rotswand gaf toegang tot het Verborgen Strand, dat je als argeloze onbekende schipper zomaar zou missen. Al die 625 mensen moesten één voor één door dat gat naar binnen en weer naar buiten....  Massatoerisme! Eigenlijk schaamden we ons dat we hier zo naïef bij terecht waren gekomen. De natuur (ook de snorkelplek; een zeeslang vlak onder me gezien) was en bleef prachtig, maar we vonden het een afgang.

12 maart  Waarom we een week hier zitten? Door te positief geschreven informatie in reisboeken (die bij publicatie altijd  al gedateerd zijn) en op internet. We hebben het al vaker gemerkt: het blijft altijd een subjectief oordeel van één persoon. Meestal schatten we het goed in, dit viel wat tegen. Niet dat we hier met tegenzin zitten, maar we hadden aan 4 dagen genoeg gehad. We vermaken ons prima: elke avond in de stad na het eten naar bijzondere types kijken. Overdag doen we het om en om: een dag luieren, een dag actief. Het eten gaat ook om en om: één avond in de buurt van ons hotel (ca 5 km van het centrum): goede restaurants, maar wat duurder, de andere avond in de stad, redelijk eten en wat goedkoper. Al met al vinden we El Nido een overbevolkte lelijke omgeving, met een avond en nachtcultuur gericht op 20ers, maar er zijn ook erg veel mensen van boven de 50. Die hebben er minder te zoeken en blijven dus korter. Behalve wij 🤔

Morgenochtend (13 maart) worden we om 5.40 opgehaald om de ferry te nemen naar Coron, we hebben nu maar vast een ontbijtpakket besteld. Van andere Nederlanders hoorden we dat op de boot helemaal niets te koop is. We komen rond 12 uur in Coron aan. Hopelijk staat er dan weer iemand van het reisbureau hier (blijft altijd onduidelijk), want we moeten met weer een andere boot door naar Sangat Island, een klein eiland voor de kust van Coron. Hier hadden we de laatste dagen alleen in de ochtend wifi. Mogelijk de komende dagen nog slechtere verbinding. We zullen zien.

1. Jantje:
    12 maart 2024
    TJA, WIE VERRE REIZEN MAAKT KAN VAN ALLES MEEMAKEN, IK GENIET VAN JULLIE VERHALEN. JANTJE
  2. Trudy:
    12 maart 2024
    Elke keer lees ik (ook😉) met veel plezier alles over jullie leuke, avontuurlijke, mooie en voor jullie soms minder mooie belevenissen.
    Een "page-turner" met cliffhanger haha
    Goeie reis vandaag en op naar t volgende deel😘
  3. Trudy:
    12 maart 2024
    Vandaag is eigenlijk morgen maar bij jullie al vandaag🤔🫡😂

Jouw reactie