P.S. + disclaimer

15 februari 2018 - Ko Tao, Thailand

De reisverslagen van de afgelopen weken waren bedoeld voor mijn eigen reisdagboek, geschreven in de wetenschap dat er ruim 60 "abonnees" mee konden lezen. Daarvan heeft een groot aantal gereageerd. Ik vond het leuk om de reacties te lezen, maar heb er bewust voor gekozen om er niet één te beantwoorden, puur om mezelf te beschermen. Het schrijven van een verslag kostte me meestal al een uur of 2 aan het eind van een behoorlijke of erg intensieve dag. Vaak in de wetenschap dat de volgende dag al om 6.30 de wekker weer ging. Sommige stukken heb ik meerdere keren herschreven, zoekend naar een betere formulering omdat het ook voor mij wel prettig is als ik over een paar jaar nog steeds begrijp wat ik bedoelde. En dat maakte het hopelijk voor de oplettende lezertjes ook begrijpelijk hoe een heer van stand zich staande hield, zijn eigen eenzame weg gaand, temidden van de chaos, drukte, viezigheid EN schoonheid. Daarbij werd ik niet bepaald prettig gesteund door mijn tablet, die de meest onwaarschijnlijke woorden (en daarmee: zinnen) produceerde waarin, als je goed zocht nog wel een spoortje van het door mij getypte woord terug te vinden was. In de haast van het typen kwam ik daar meestal pas bij herlezing van een alinea achter. Er zijn door mij regelmatig wat minder diplomatieke woorden uitgesproken.. Toch heb ik het met veel plezier geschreven!

In de komende 14 dagen zal ik mischien af en toe toch nog iets schrijven. Dit is dan weliswaar niet zozeer voor privégebruik, maar wel waarschijnlijk niet erg interessant voor anderen. Bij Facebook kun je mensen "ontvrienden", bij Reislogger zou ik jullie kunnen "ontabonneren" of zoiets, maar dat is veel werk, dus ik laat de keus aan jezelf: negeer de mails met nieuwe verhalen van mij, òf lees ze, maar raak niet teleurgesteld. ....

Gisteren hebben we ruim 17 uur doorgebracht met reizen: vliegen, wachten op een vliegveld, een havenpier en met ruim een uur vertraging de catamaran die van Surathani via Koh Samui naar Koh Tao ging genomen. Deze wilde de vertraging blijkbaar weer een beetje goed maken en voer ongeveer als een speedboot. Koh Samui hebben wij in plm 1997 gezien en we vonden het toen al -in tegenstelling tot wat diverse reisboeken schreven- geen ongerept paradijs meer. Nu kun je rustig stellen dat het naar de filistijnen is geholpen. De bebouwing is nog wel laag, maar de uitstraling is qua drukte, kabaal en ordinaire souvenirshops gelijk aan elk overvol toeristenoord in Spanje of Griekenland. We stonden op weg naar de pier met ons busje regelmatig stil in een file. We hadden gehoopt de boot van 13.30 te halen, maar dat bleek verouderde informatie. Hij voer nu om 17.00. En dat werd dus een ruim uur later. We kwamen pas om 8 uur op Koh Tao aan, volledig donker dus. We zitten eerst een paar dagen in Koh Tao Hillside Resort, aan de noordwestkust van het eiland. Op een paar honderd meter van dè toeristische attractie van deze eilandengroep. Dat zijn 2 kleine eilandjes die onderling èn met het hoofdeiland verbonden zijn door een smalle zandbank van prachtig wit koraalzand. Het is een plaatje, maar dat betekent dat er honderden bootjes met toeristen op af komen, de hele dag door. Ik heb foto's gezien, waarbij je nog nauwelijks kunt zien dat het een zandbank is, zoveel toeristen staan er op. Wij zijn er destijds met Peter ook geweest met een tripje en toen vonden we het al druk.
Ons hotel heet niet voor niets Hillside; alle huisjes liggen op een steile helling. Bovenaan is de receptie en vanaf daar voeren kleine steile trappen omlaag naar de huisjes, de restaurants en de zee. Je klimt en daalt dus per dag heel wat en het is vooral ook een prachtig gelegen fitnesscentrum. Er is een weggetje, zo smal dat er geen auto, maar wel een golfkarretje kan rijden. Achterop is een laadbak voor de koffers en hierin word je naar je huis gebracht. Het was net de python in de Efteling! Zo steil en bochtig. En hard dat ie ging! De chauffeur rijdt het traject natuurlijk tientallen keren per dag, maar wij vonden het allebei doodeng.
We hebben er thuis lang over gedaan om een hotel te kiezen en we zijn blij dat we niet in het centrum zitten. Het betekent wel, dat we elke keer met ons gehuurde brommertje op pad moeten, maar we zitten nu niet temidden van de disco's, karaokebars en luidruchtige, dronken toeristen. Was er 20 jaar geleden alleen maar een nauwelijks ontwikkeld havenplaatsje, met 2 simpele barretjes, nu is het een lint van restaurants, bars, disco's enz, enz, van een paar kilometer. We zitten in ons huisje t.o.v. het dorp verscholen achter een aantal enorme granietrotsen, die als geluidswal fungeren, maar toen we na het eten 's avonds de pier van het hotel opliepen, konden we het dorp in de baai goed zien. En horen.

1. Rob Riksen:
    15 februari 2018
    wat hebben wij genoten van de verhalen en wat zullen wij deze missen en ja dan toeristisch Thailand - kan je je voorstellen hoe Phuket er zo'n 40 jaar geleden uitzag ook 1 zandweg en een paar beach resorts en moet je daar nu eens gaan kijken. Stille en mooie plekken zonder teveel toeristen worden steeds zeldzamer. Maar ondanks alle herrie ook wel weer gezellig en ga maar van het mooie weer genieten en het lekkere eten. Rob
  2. Rie:
    15 februari 2018
    Dan rest hier alleen een 'grand chapeau' voor de auteur en een fijne voortzetting van jullie vakantie.
  3. Fred en Anne-Marie:
    15 februari 2018
    Onverwacht toch nog een heel verslag als P.S. Een bonus of om af te kicken. Zowel voor jezelf Herman als voor ons lezers.
    Wat een discipline heb je opgebracht en zeker nu je ons ook een kijkje in de "keuken" hebt gegeven over hoeveel tijd het schrijven steeds gekost heeft en hoeveel moeite. Zeker met een tablet die af en toe een eigen leven leidde. Ik weet dat ze dat doen ja. Soms lees ik ook wel eens iets terug van mezelf en denk dan; dat heb ik helemaal niet geschreven. Dat doet mijn iPad dan zelf! Maar los daarvan knap werk Herman en zeker een dik compliment. En dank ook aan Harry die vast wel eens verzucht zal hebben; ben je nou nog niet klaar? Kom Her we moeten gaan...
    En wie had verwacht dat je iedereen terug ging antwoorden? Niemand toch?
    Misschien leuk om de verhalen in de toekomst eens te bundelen.
    En nu, na een lange reistijd, dan eindelijk lekker bijkomen en vakantie vieren. Al gesnorkeld? In ieder geval zitten jullie wel weer in een wat "luxere" omgeving met voorzieningen die je de laatste weken min of meer ook wel eens niet had. Inclusief de drukte van een toeristische omgeving. Daar ontkom je vaak helaas niet aan. Of je probeert mooie rustige plekken te vinden of je gooit je in het feestgewoel en gaat aan de karaoke. Herman met jouw goeie stem moet dat al helemaal geen probleem zijn. Genieten jullie er maar lekker van.
    Nogmaals heel veel dank 👏🏼 en nu op naar een lekker coctail.🍹😘🙋🏻
  4. Nel van Luijn:
    15 februari 2018
    Ook ik heb erg genoten van je verslagen. Hierdoor heb ik het idee, dat ik je wat beter heb leren kennen. Dat is het leuke hiervan.
    Voor mij is Thailand niet bekend, dus zal ik zeker ook genieten, wanneer je hiervan verslag uitbrengt. Dus..........graag nog wat snufjes van je reis. Zoniet, dan hoor ik het wel op 5 maart.
    Fijne vakantie voor jou en je partner. Groetjes Nel 🍀🍀🍀
  5. Juan:
    16 februari 2018
    Ik geniet iedere ochtend van een nieuw verhaal.
    Fijne tijd nog en liefs uit España.
    Juan
  6. Albert:
    16 februari 2018
    Hallo Herman en Harry,
    Ik heb je reisverslag de afgelopen weken met veel interesse gevolgd. Volgens mij hebben jullie een prachtige reis gemaakt. En dat je 's avonds nog de energie had om alles op te schrijven! Nu maar heerlijk uitrusten op het Thaise eiland. Wij zijn helemaal uitgerust. Ik doe hier veel yoga en Pilatus. Heerlijk. Volgende week woensdag vertrekken wij naar Bangkok. Mogelijk treffen wij elkaar op enig moment voor we beiden weer naar huis gaan. Lieve groet, ook van Albert. Janneke.
  7. Dolf Hegge:
    17 februari 2018
    Hi Harry en Herman,
    Vergeet niet naar Mango Bay te gaan. Een fantastische omgeving en volgens mij een van de betere plekken voor snorkelen of duiken op Koh Tao, maar dat was in 2011, misschien is dat verandert. Geniet met volle teugen van jullie vakantie:))
  8. Kees Peper:
    20 februari 2018
    Ik was verheugd om te lezen dat Heer Bommel, een heer van stand, met jullie meegereisd is. Dat schept een band, een warme band zelfs !
  9. Lidy:
    1 maart 2018
    Nou, jullie zijn ook al weer (bijna) aan het eind van het relaxgebeuren en wij zijn vanmorgen teruggekomen. Ik heb genoten van alle verhalen en foto's. Het was alsof ik er bij was.
    Goede reis naar huis en lieve groeten, natuurlijk ook aan Harry, van Lidy