op berenjacht

2 juli 2015 - Jamestown, California, Verenigde Staten

2 juli
Op de kaart lijkt de afgelegde afstand van vandaag niet zoveel, maar we waren wel de hele dag onderweg en hebben aardig wat kilometers afgelegd. In Yosemite links en rechts en hier en daar gereden. En gewandeld naar een vallei met Sequoia's. Dat betekende eerst dalen, maar op de terugweg dus klimmen. Met mijn conditie vanwege de verkoudheid zag ik er tegen op. Maar het viel erg mee! Sequoia's over het hoofd zien lukt niet zo eenvoudig, de bast heeft zo'n andere structuur en kleur dan alle andere naaldbomen; ze springen er onmiddellijk uit. En natuurlijk de omvang. De hoogte viel wat tegen, alsof overal de toppen uitgewaaid waren (komt nogal eens voor). We bleken mooi op tijd: toen we weer naar boven liepen kwamen er 100-en omlaaggelopen, terwijl wij het rijk alleen hadden. De temp was trouwens mooi: 22 graden. Op de weg terug ineens opvallend druk, maar ook stil gedrag voor ons. Er liep een bruine beer op nog geen 50 meter van hetpad en ook evenwijdig aan het pad. We konden het dier dat ons af en toe nieuwsgierig bekeek ruim een kwartier volgen. Dit schijnt ongewenst berengedrag te zijn hoorden we achteraf. Eigenlijk hadden we met elkaar zoveel kabaal moeten maken dat het beest zou wegvluchten. Daarna naar Yosemite Valley om wat watervallen te zien. Daar was het letterlijk in file rijden, dus de lol was snel weg. We hoorden trouwens regelmatig helikopters, die waterzakken vervoerden om branden te blussen.
Toen we het park verlieten zijn we een uur aan het afdalen geweest. En dus werd het toch weer warm, boven de 40. Onze opluchting was van korte duur.
Tegen vier uur bereikten we Jamestown, een oud mijnstadje. Mijn geklaag van een paar dagen terug heeft geholpen; we komen nu regelmatig leuke oude stadjes tegen. Deze is ook geheel zoals het hoort, we missen alleen nog cowboys en indianen op paarden. We hebben een aardig oud hotelletje gevonden en net -slecht- chinees gegeten. Het stikt hier van de chinese namen en we moeten Chinatown in San Francisco nog ontdekken.
Op dit moment zit ik op de weranda lekker in een schommelbank bij de aangename temperatuur van plm 32 graden.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fred en Anne-Marie:
    2 juli 2015
    Goedemorgen vanuit een alweer erg warm Zutphen. We kunnen elkaar dus de hand schudden, maar steeds zo 40 graden is het hier gelukkig (nog) niet. Wat een tref om toch een beer gezien te hebben en ja vanuit het park doen ze er tegenwoordig van alles aan om de beren mensenschuw te maken, zelfs met rubber kogels schieten. Bijzondere natuur alleen jammer dat je dat dan met zo velen tegelijk wilt zien, dat drukt de pret. Maar jullie waren er wel en dat schrijf je weer bij op je lijstje en zeker de leukere stadjes. Weer zo'n filmsetstadje? Lijkt me zo enig, zou direct een mooie lange japon aantrekken met kanten bef en natuurlijk rijglaarsjes en een grote hoed met veren. Verhuren ze niet ergens cowboykleren? Een cowboyhoed zal minstens toch te verkrijgen zijn en een zakdoek om je nek, goed tegen de zon gelijk. Nou ja ik fantaseer er alweer lustig op los. In ieder geval geniet ik dagelijks van jullie portie avontuur en dat is heerlijk, zal het straks echt gaan missen, want het is het eerste wat ik 's morgens doe. Snel kijken of Herman heeft geschreven. Dank!
    Veel plezier nog en nu de saloon in voor een whisky? Lieve groetjes xx