Gewijzigde plannen

26 januari 2018

Geen treinreis vandaag! In de auto op weg naar het station werd onze gids gebeld. Er volgde een opgewonden gesprek met de chauffeur en daarna kregen we te horen dat er geen trein ging. Wat we ervan denken te hebben begrepen is dat een treinstel was ontspoord. Eerstvolgende trein vertrekt vanmiddag rond half vier, maar dan komen we om half 2 vannacht in Pyin Oo Lwin aan en rijden we het grootste deel van de tocht in het donker. Terwijl het zicht op het land één van de redenen is om deze tocht te maken. Daarbij komt dat we dan ook een beroemde en bijzondere brug niet zouden zien. Wat nu? Er zijn veel opties voorbij gekomen, maar uiteindelijk zijn we terug gegaan naar het hotel en nemen we morgen de trein, die we in Pyin op het station verruilen voor de auto die ons sowieso op die dag van daar naar Mandalay zou brengen. Aan Pyin schijnen we nauwelijks iets te missen, behalve de botanische tuin, nou ja, dat overleeft ie wel. Wij ook. Het wordt wel een lange reisdag: ongeveer 8 uur met de trein en daarna ruim 2 uur met de auto.
Omdat we al in de stad waren toen het bericht kwam, zijn we daar maar gelijk 2 uur gebleven om rond te wandelen over de markt en de drukke winkelstraten. Daarna weer ingecheckt in hetzelfde hotel: Charles' Riverview Lodge. Het veroorzaakte veel hilariteit toen we 3 uur na het afscheid ineens weer opdoken. Voordeel is dat we nu ook een keer gebruik kunnen maken van het balkon dat uitkijkt op de rivier, dezelfde waar we gisteren kilometers verderop over gevaren hebben.
Vanmiddag gaan we nog een keer lopend naar de stad. We schatten het op een klein uur wandelen en worden om 5 uur weer terug gebracht. In de praktijk was het veel korter, een ruim half uur. Eerst op een terras een blikje cola ( het is of dit, of water, of bier) voor €0,35. Na bijna 2 uur lopen hadden we het wel gehad en werden we hongerig. Dus weer de markt op waar we een kam bananen scoorden, 18 stuks voor €0,60. Zie dat maar te krijgen in de bonus van A.H.!
Toen we waren teruggebracht begon er gezeur over het geld. We hadden 1x te veel de auto gebruikt, zo stond het niet in het programma. Klopt, maar dat de trein niet reed ook niet. We zijn vooral verbolgen over het feit dat het niet van te voren is gezegd, dan waren we misschien ook wel terug gewandeld, en ook over de hoogte van het bedrag; 21 euro voor een kwartier taxigebruik. Er wordt over gebeld met het hoofdkantoor in Rangoon. Morgen verder.
GISTEREN gingen er 2 dingen mis bij het uploaden van foto's: er zijn per ongeluk een aantal nietszeggende fot's bij geplaatst en die kan ik niet meer verwijderen. Zal vast nog wel eens gebeuren. En ten tweede stopte halverwege het uploaden de wifi ermee. Gevolg is dat ik nergens iets erbij heb kunnen schrijven. Ook dat kan ik niet rechtzetten.
=================================================================================================================

1. Kees Peper:
    26 januari 2018
    Hallo allebei, onder het genot van een broodje met oude kaas (lekker brokkelig !!!) zitik jullie verslag voor te lezen. Allemachtig prachtig ! Over wat voor soort brug heb je het Herman ? Is het een beroemde brug uit oorlogsverhalen ? Succes de komende dagen ! We leven mee ! Groetjes van ons.
  2. Myrna:
    26 januari 2018
    Leuk al die verhalen, dat gaatvterug in de tijd
  3. Fred en Anne-Marie:
    26 januari 2018
    Een onverwachte draai aan de invulling van de dag. Zo zie je maar weer je kunt plannen wat je wilt, maar soms lopen de dingen toch anders. Misschien ook wel leuk om de levendigheid van de stad mee te maken. Net als Erica op reis; eerst altijd naar de markt. En dan een hele tros bananen voor maar zestig cent, nee dat zou hier niet lukken. In verhouding lijkt een ritje van een kwartiertje met de auto dan wel weer duur?
    Trouwens, als ik zo naar de foto's kijk dan valt het me op dat kleine jongetjes kennelijk lippenstift op hebben naar school, inclusief stropdas. Maar dat laatste zal wel bij een schooluniform horen. En sommige mensen hebben hun gezicht ingesmeerd. Is dat tegen de weersinvloeden? Of een schoonheidsmaskertje? Ik ga voor die gouden. Al zou het niet eens helpen tegen rimpels, je ziet er wel mooi mee uit!
    Fred was helemaal verrukt van de foto met houtopslag. Deed hem denken aan onze maisschuur die we ook als houtopslag gebruiken, maar die ligt lang niet zo vol. Al met al is zo'n onverwachte invulling van de dag toch weer vol verhalen en foto's die de moeite waard zijn. Fijn dat we zo mee mogen genieten. Nou geniet van het xtra nachtje. Met balkon en uitzicht op de rivier!
  4. Elly:
    26 januari 2018
    Weer een mooi verhaal, en hoe zit het met die kam bananen?
    Wat zullen jullie een energie hebben van al die bananen of heb je er een paar aan goldfinger gevoerd.
    Heel aparte foto trouwens.

W
  5. Lidy:
    27 januari 2018
    Ik geniet van jullie belevenissen. Alleen die kou lijkt me niet geweldig. Maar zo in het zonnetje met een kom noedelsoep lijkt me wel weer geweldig.
    Hoop dat jullie nog veel mooie dingen gaan zien en ik blijf graag op de hoogte. Heb me aangemeld voor jullie nieuwsbrief, komt vast goed.
    Lieve groeten van Lidy