Rondje Efate

18 mei 2015 - Efate, Vanuatu

17 mei
Vandaag hebben we een rondrit over en vooral rondom langs de kust va het eiland Efate, waarop Port Villa ligt. Na de regens van gistermiddag, -avond en -nacht, plus de kille en stevige wind die gisteravond ineens opstak is het de vraag hoe het weer zich gaat houden. Bij de hele dag veel regen en bewolking is er niet veel aan natuurlijk. Maar we hebben geluk; weliswaar nog steeds een pittige wind, maar verder bijna alleen maar zon. Als we een half uur ondereeg zijn gaat voorin de telefoon, de chauffeur moet terug: er hebben net nog 2 mensen geboekt. Dus dat is tijdverlies,zo denken we dan nog, niet wetend dat de chauffeur als een coureur later de tijd dubbel en dwars gaat inhalen. Dat kan hier ook, want ruim driekwart van de route ging over goede asfaltwegen. Zo nu en dan werd verteld dat dit stuk was betaald doorJapan, een paar km verderop lag een stuk gesponsord door de Amerikanen, enz. Hetzelfde gold voor bruggen. Hoe heeft dit land ooit voor onafhankelijkheid kunnen kiezen denk je dan.
Eerst gingen we naar een Cultural Village. We hadden het idee dat het voor ons mosterd na de maaltijd zou zijn. Dat was toch niet waar. We kregen interessante dingen te horen en zien: hoe er van bast van de wilde hibiscus smalle repen worden gemaakt om matten en kleding te weven, dat er visnetten voor kleine vis worden gemaakt van spinrag, hoe er van bananen noodrantsoenen worden gemaakt die wel 5 - 10 jaar bewaard kunnen worden. Handig als je weet dat er jaarlijks wel een stuk of 3 cyclonen over het eiland razen. De meeste andere stops waren niet echt interessant en vaak zelfs echt niet. Wel erg leuk en bijzonder was de muziekgroep bij een van de laatste stops. Vader met 1 dochter, 2 zoons en 3 kleinzoons. De jongste 2 deden de backingvocals, eentje speelde op de tamboerijn, een op zelfgemaakte ukelele, 2 gitaren en het toppunt was de bas! De zoon die op een grote triplex kist zat, bleek op de klankkast van een zelfgebouwde bas te zitten. Daarop een lange stok met een touw, vastgemaakt aan de ene kant boven aan de stok en de andere kant midden op de kist. Door de spanning op het touw te wisselen door de stok al dan niet weg te duwen, produceerde hij verschillende tonen. Niet alleen vernuftig, het klonk ook goed. Daarbij waren ze alle 7 zo aardig en muzikaal dat we er een tijd bij hebben gestaan om te luisteren en met ze te praten.
Het eiland valt qua landschap in het niet bij Malekula, veel meer ontwikkeld, dus minder regenwoud en meer akkers, kokosplantages, weiland en zelfs bij PortVilla wat lichte industrie.
En dan Pam, het is heel wisselend wat je daarvan ziet. Overal kom je omgewaaide bomen tegen, maar waar het jungle was, valt het niet zo op, omdat het meeste overwoekerd is door klimplanten. Je ziet dus groen. Waar de orkaan aan land kwam, het noordoosten, daar is het echt rampzalig geweest, maar de natuur herstelt hier erg snel. Je ziet nu kilometers lang kale sprieterige bomen waar de meeste takken en alle bladeren uitgewaaid zijn. Maar er zitten overal weer nieuwe blaadjes. Toch zie je nu nog grote vlaktes waar het lijkt of er een atoombom is ontploft, een desolaat maanlandschap. Verder velden met omgewaaide kokospalmen en huizen die zijn ingestort, of waarvan het golfplatendak vol ligt met betonblokken of zandzakken en in dat gebied ook regelmatig omgewaaide banyanbomen. Dat is een na jaren reusachtige ficussoort. In het Cultural Village stond er een van meer dan 300 jaar oud. Deze boom maakt heel veel luchtwortels, die zodra ze de grond in groeien een stam gaan vormen. Effect is dat zo'n boom uiteindelijk bestaat uit een wirwar van dikkere en dunnere stammen. Mensen hebben hiertussen geschuild voor de cycloon, want ze kunnen niet omwaaien werd gezegd. Dat kunnen ze dus wel.
.'sAvonds vast Harry's verjaardag gevierd met een goed diner+ Nieuw Zeelandse wijn.

1. Ad van Dam:
    18 mei 2015
    Van harte gefeliciteerd Harry, wordt vast weer een mooie dag met veel belevenisen!
  2. Joop en Wilma:
    18 mei 2015
    Hééél hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, Harry!
    Die wordt ongetwijfeld op een heel bijzondere manier gevierd, maar dat lezen we vast nog wel.
    We genieten van jullie verhalen. Heel bijzonder allemaal!!
    Fijne dag!
  3. Carla:
    Lieve Harry.
    Eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag en het mag gezegd worden, je ziet er nog uit als een jonge god .
    Geniet er samen van en van julliemdiner.
    Ik heb weer genoten van Herman zijn verslag en zie weer uit naar het volgende . Hier is het wel lekker weer, maar frisse temperaturen nog. De natuur is momenteel wel prachtig hier.
    En de zwaan bij ons heeft 7 jonkies, zo schattig.
    Tot hoors weer en geniet van alles met elkaar xx
  4. Durk:
    18 mei 2015
    Heee hallo! Gefeliciteerd Harry!
    Wij volgen jullie op de voet. Leuke verhalen hoor, Herman.
    En nog bedankt voor jullie kaart. Wij zijn druk bezig met de voorbereidingen, maar hebben eerst een weekje in Garderen doorgebracht. Fijne plek in de biblebelt. Goeie plek voor jou Harry om eens een inburgeringscursus hierover te volgen! daarna nog een paar dagen gefietst en even in Kevelaer geweest. Ook weer een heerlijke biblebeltplek zou je kunnen zeggen, maar dan van de katholieken. Kortom onze week kon niet meer stuk. Geniet van die heerlijke Nieuw Zeelandse wijn! En natuurlijk van de rest van jullie reis.
    Groeten!! Geu en Durk
  5. Van campen:
    Lieve Harry,
    Van hartelijk Gefeliciteerd van ons verder alles goed
    groetjes aan Herman
  6. Myrna:
    Ha Har,

Van harte proficiat uit een redelijk kil Nederland. Hoop dat je een prachtige dag hebt.
    Liefs Cis, Floris en Myrna
  7. Juan:
    Lieve Har en Her.
    Heel erg leuk om jullie op wereldreis te kunnen volgen! Zeker als je zelf nooit verder als Benidorm gekomen bent.........
    ¡Feliz cumpleaños! Harry y un beso para los dos.
    Sergio y Juan
  8. Rosemareine:
    Feestje.....knuffels...xxxxxx
  9. Ynta Enthoven:
    Hallo heren,
    Ik volg de reis met veel plezier.
    Hoor en ruik in gedachten de plekken waar jullie zijn, de geurende bomen en planten en de tropische geluiden.
    Harry, van harte gefeliciteerd!!!.
    Ik zal vanavond met een berenburgertje proosten op jullie gezondheid en de geweldige reis.
    Nog heel veel plezier.
  10. Rie:
    19 mei 2015
    O jee, een beetje laat. Uit Berlijn nog hartelijk gefeliciteerd, een goede aanleiding voor een slokje...
  11. Gerrit en Annet:
    20 mei 2015
    Wat leuk om jullie reis zo te kunnen volgen.
    Geniet ervan!!
  12. Fred en Anne-Marie:
    20 mei 2015
    Ha Harry en Herman, zo eindelijk kunnen wij ook insteken en meereizen. Nu heb ik alle tijd om rustig te lezen en te genieten want sjonge jonge wat een ervaringen. Geweldig. Harry jou wensen we een mooi nieuw levensjaar en wat een bijzondere plek om je verjaardag te vieren. Proficiat. Je hebt een leuke schrijfstijl Herman, het voelt af en toe echt of we er zelf bij zijn. Geniet nog maar en we kijken alweer uit naar het volgende avontuur. Daag liefs ons.
  13. Herman:
    20 mei 2015
    Beetje laat met onze reactie. heb via whats app aan Harry felicitatie gestuurd, maar weet niet of hij die ontvangen heeft.
    Hierbij voor de zekerheid nogmaals op deze bijzondere plek en bijzonder jubileum je verjaardag te vieren. proficiat en Herman jij natuurlijk ook. Wij hebben op jullie geproosd Herman en Willem.