Busreis en andere zaken . Jawel! Het is weer zover: deel 2

2 februari 2018 - Kalaw, Myanmar

Opnieuw een verzendprobleem. Ik probeer maar weer verder te gaan waar ik gebleven ben.
Naar Birma voor de mensen dus. Bijzondere mensen, bijzondere situaties met mensen, ontzettend aardig en goedlachs.
De bus naar Kailaw zat vol met toeristen en we namen aan dat die allemaal door gingen naar het Inlé meer. Dat is net als Bagan één van de grootste toeristische trekpleisters van het land. Onderweg werd twee keer gestopt om naar de wc te kunnen of wat te eten te kopen. In het restaurant ging een groepje van 5 lunchen. Dat is hier standaard een rijst of noedelgerecht. Ze lieten meer dan de helft van het eten staan, want wat bleek: één van de jongens had in zijn rijst een meegebakken kever ontdekt. Toen lustte de rest het ook niet meer. In Kailaw aangekomen stapten alle toeristen tot onze verbazing uit. Onze contactpersoon stond al te wachten en bracht ons naar het hotel dat in een oud Brits landhuis zit. Het was drie uur geweest, de zon zat al achter huizen verborgen en in de schaduw was het gelijk fris. We zitten hier op 1300 meter hoogte en dat wordt vanavond weer kou lijden.
Na het inchecken kregen we te horen hoe het overmorgen is geregeld; de treinreis (van weer bijna 10 uur) gaat misschien door, maar dan wel ingekort. Het blijkt in de praktijk zo onzeker te zijn of de trein wel rijdt en hoeveel uren hij te laat is (ik geloof dat het zelden voorkomt dat ie op tijd rijdt), dat het niet verstandig is om de hele reis te maken. We worden daarom een stukje gebracht met de auto, als de trein rijdt kunnen we dan alsnog een deel van het traject afleggen, om dan het laatste deel weer met de auto te gaan. Blijkt de trein niet te rijden dan doen we alles met de auto.
Morgen hebben we een dag voor onszelf in een stadje van 30000 inwoners, waar uiteraard elke dag markt is. We gaan dus een beetje uitslapen en daarna de stad bekijken. En 's avonds opnieuw lekker uit eten. We hebben hier direct goed gegokt met het vinden van een restaurant. Als je binnen zit waan je je in een oude Groninger kroeg op het platteland, met veel hout. En alles, muren, plafond en vloer in kleuren die je zo op het Hogeland zou kunnen tegenkomen. Maar wat meer is, het was uitstekend eten. Chinees, Indiaas, Thais en Myanmar, maar dat laten we meestal maar links liggen, omdat zoals eerder genoemd het een beetje vlak van smaak is.
Nog een kleine vergeten anekdote van gisteren. Bij één van de souvenirstalletjes was een meisje van nog geen twee jaar bezig bij een waterbak. Zo eigengereid, zo zich niets aantrekkend van alle volwassenen om haar heen en zo inventief met helemaal niets aan het spelen, dat het een genot was om te kijken. Er kwam een vrouw bij ons staan met allerlei koopwaar in de hand. Ze zag ons en zei: "Kopen? Voor 1 dollar kan je haar meenemen" Het was zo overduidelijk niet serieus, dat we het spel wel mee konden spelen en gingen onderhandelen, maar nee ze wilde niet zakken met de prijs.

1. Heleen van Dijk:
    2 februari 2018
    Geweldig al die foto’s!
  2. Marijke:
    3 februari 2018
    wat een bijzondere ervaringen weer. Het is een intensieve maar heel boeiende reis zoals we lezen. Jullie hadden toch wel iets meer kunnen bieden voor zo'n lief meisje? Het kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang!!!
  3. Anke:
    3 februari 2018
    Geweldig om weer die belevenissen te lezen......Nooit meer klagen over de NS: het zet zaken wel weer in perspectief
  4. Fred en Anne-Marie:
    3 februari 2018
    Om maar gelijk met het laatste te beginnen, een schattig 2 jarig meiske voor een euro! Dat is echt te geef, weet ik uit persoonlijke ervaring. Moeder had zeker wel vertrouwen in jullie, maar kon haar toch niet missen. En zo hoort het ook. Elk kind is uiteindelijk beter af bij eigen ouders en in ieder geval in eigen land. Maar ik had best peettante willen worden...Misschien toch beter eerst bruidsmeisje? 😜
    Wat een belevenis lijkt me zo'n busreis en nooit zeker hoe het loopt. De charme van jullie reis. Grappig dat er onderweg gestopt wordt om wat te eten te kopen en andere nodige zaken. Is zo'n bus nou wel enigszins comfortabel of zit je op de veren die door de stoel steken, als je een beetje pech hebt? Wat leuk om door van die stadjes te dwalen en marktjes zijn altijd leuk. Je ziet dan echt van alles en iedereen. (Meestal) niet zo toeristisch. Geniet er van en lekker beetje uitrusten.
    En dan het restaurant waar jullie de Grunninger sfeer ontdekten. Hai, hai, hai, wat een toeval. Dat gaf vast een soort van 'thuis' gevoel. Het eten heeft zeker extra lekker gesmaakt? En zonder extra eiwitten hoop ik!
    Spannend of het morgen de trein of de auto wordt. We lezen het vast wel. Daaag