Chacabuco, Puerto Aysen

19 februari 2020 - Puerto Chacabuco, Chili

18 februari. Onze tweede Chileense havenplaats is Puerto Chacabuco. Opnieuw moeten we tenderen, dus met een reddingsloep naar wal. We waren van te voren gewaarschuwd: er is een bankje om te zitten om over de baai te kijken en dan heb je de bijzonderheden van dit dorp gehad. We gaan dus met zijn 4en naar Puerto Aysen, een veel grotere plaats. Het valt niet direct mee om op een redelijke manier weg te komen. Taxichauffeurs hebben allemaal dollartekens in de ogen op deze ochtend, omdat er twee flinke cruiseschepen in hun dorp afmeren. Dus ofwel ze zeggen botweg nee in de hoop op een langere rit van iemand, of ze vragen $40 voor een ritje van 10 kilometer. We hebben ons heil bij een buschauffeur gezocht. Puerto Aysen was ook al niet een erg bemoedigend plekje. We vragen ons af waarom de HAL in vredesnaam deze achterlijke plekken voor ons uitzoekt. Misschien dat het binnenland boeiend is, maar deze plaatsen zelf in ieder geval niet.     De weg naar Aysen is wel boeiend door het landschap. Zagen we dat eerst alleen op afstand vanaf het schip, nu rijden we zelf door de hoge bergen en langs de keiharde basaltrotsen. Het lijkt wel alsof Aysen in één keer is neergezet. Er is niet één oud gebouw, zelfs de kerk is steriel modern en lelijk, met veel golfplaten. In 1960 is er voor de kust van Chili een verwoestende aardbeving geweest van 9.7 op de schaal van Richter, gevolgd door een tsunami met golven van 25 meter. Ik kan me voorstellen dat dit dorp in zijn geheel is weggevaagd en een paar jaar later opnieuw opgebouwd. Ik heb er nergens iets over kunnen vinden, dus misschien klopt deze theorie niet, maar het lijkt me niet zo vreemd. De meeste huizen die er staan zijn van hout engolfplaten; als dak, maar ook vaak als gevel en veel zien er enorm vervallen uit. Ook hier zijn winkels dichtgetimmerd met aluminium platen, maar er is op het oog niet veel vernield. We zien vrijwel geen graffiti, geen met bloed besmeurde monumenten, kortom het is hier minder grimmig. Dat komt ook doordat alle huizen, ook in de grote winkelstraat vrijstaand zijn met een tuin rondom. Veel groen dus. Na een uurtje werden we ondanks de groene omgeving toch wat mismoedig van de troosteloze gebouwen. Maar aangezien Punta Arenas ons eerste ijkpunt van Chili is, meten we alles daar aan af. En dan valt Puerto Aysen best mee. Terug aan boord van de Zaandam, kunnen we voor het eerst in dagen in een nog mager zonnetje zitten. Niet te lang, na 15 minuten gaat het regenen.

1. Lidy:
    19 februari 2020
    Kom maar naar Sri Lanka. Daar schijnt de zon.
  2. Marion V.:
    20 februari 2020
    Fantastisch dat je dit schrijven volhoudt.
    We genieten er nog steeds van om jullie belevenissen te lezen
    en de foto’s te bewonderen.