Zondagsrust

3 maart 2020 - Calibishie, Dominica

1 maart. Zondag vandaag. Volgens goed gebruik proberen we kerkdiensten te spotten. Gisteren liepen we al tegen zevendedagsadventisten aan. Vandaag zien we een protestantse en een katholieke kerk. Mensen lopen op hun paasbest gekleed, met dikke kerkboeken onder de arm naar binnen, maar vooral ook: heel langzaam. De kerkdienst van de protestanten begon op die manier ruim 15 minuten later. Toen wij bijna 3 uur later na onze eerste wandeling weer langs die kerk kwamen was de dienst nog niet afgelopen. Dat is nog eens godsdienstbeleving. Waar kom je dat nog tegen. Hier dus! Wij hebben onze dag goed besteed aan 2 stevige wandelingen. Stevig vooral door de warmte en een beetje door het terrein: flink klimmen en dalen. 's Ochtends naar Red Rocks, die uiteraard een mooi rode kleur hebben. Onderweg hebben we regelmatig een praatje met mensen, sowieso zeg je hier iedereen gedag.  Op de terugweg, terwijl we even van het uitzicht stonden te genieten hebben we de eerste papegaai gespot die langs vloog, een paar minuten later gevolgd door een 2e. Blijkbaar staan we op een vluchtroute. Ze zijn flink groot, ongeveer als een grijze roodstaart, maar dan groen, met in de vlucht zichtbaar rood en geel. Ze zijn zo snel dat een foto maken er niet in zat. Later op de dag ook niet echt, toen we er wel 10 zagen. Verder heel veel kolibri's gezien, maar met het zelfde euvel: te snel (en te klein) voor een goede foto.     Na de siësta volgde onze 2e wandeling, die landinwaarts ging. En berg op. Dat hebben we gemerkt, ondanks dat het langzaamaan iets koeler begon te worden. Maar het was een prachtige wandeling. En ook hier weer regelmatig een gezellig babbeltje met andere mensen. Hermien had ingeschat dat de geplande route een goed uur zou duren. Maar toen we na ruim 2 uur pas op een derde van de wandeling waren, hebben we besloten om terug te keren. Het was al half 5 en hier is de zonsondergang rond 6 uur en is het binnen een half uur pikdonker. Kortom, dan lopen we liever niet meer in onbekend gebied. Bovendien waren we flink moe geworden, maar zoals gezegd meer door warmte en het klimmen dan door de enorme afstand (hoewel: 17000 stappen, hoeveel kilometer zou dat zijn)

2 maart We maken vandaag een rondrit langs de noordoostkust. We komen al gauw op een plek waar een scène uit Pirates of the Caribean met Johnny Depp is opgenomen  en horen dat er heel veel scènes  hier op en rond dit eiland zijn gedraaid. Dus moeten we misschien toch maar eens gaan kijken als we weer thuis zijn.  Het was een prachtige rit met heel veel tinten groen. Meer dan 50! Halverwege de route kwamen we bij een wegopbreking,  het asfalt was over een lengte van 100 meter verwijderd, door tja hoe heet zo'n geval. We konden niet verder, maar hoefden uiteindelijk niet het hele eind terug te rijden. Onze chauffeur/ritselaar babbelde even met de chauffeur van het geval en die begon met de grijper de weg, of wat er van over was, te egaliseren, zodat we een kwartier later toch konden doorrijden naar de krater van de dode vulkaan. Toen we nog hoog in de krater waren kon je af en toe al een vleug van rotte eieren opsnuiven. Zwavel. Na de afdaling per auto konden we het laatste stuk verder lopen naar de (koudwater) zwavelbronnen. We hoorden de bronnen voor we ze zagen: een rustig, constant geblub. Eenmaal daar aangekomen viel de stank wel mee. Rondom ons stonden veel onthoofde palmen en bomen met erg veel dood hout. Het gevolg van orkaan Maria. Nadat we de krater uit waren zagen we enorm veel van mijn favoriete varens: boomvarens. Ik verwacht altijd een klein dinosaurusje achter de stam te zien staan. Deze varens hadden de orkaan doorstaan doordat ze in de luwte van de kraterrand stonden. De terugweg ging over dezelfde weg als we afgelopen week in het pikkedonker hadden gereden vanaf de ferry naar Calibishie. We hebben regelmatig teruggedacht aan onze tocht met de Aranui naar de Marquesas.  Het is hetzelfde prachtige landschap.    Morgen vertrekken we naar een volgende plek: Soufriere aan de zuidwestkust. We hebben geluk dat we mee kunnen rijden met Hermien, die naar Roseau (de hoofdstad) moet. Vanaf daar gaan we met de bus verder.

1. Fred en Anne-Marie:
    3 maart 2020
    Dat was een gezegende zondag zo te lezen en te zien. Deed z’n naam eer aan een zon(nige) dag. Wat is de flora en fauna daar mooi en jullie dompelen je er echt in onder door lange wandelingen en tours met chauffeur en wat een vriendelijkheid als iedereen elkaar groet of een praatje maakt. Relaxte sfeer met of zonder 👟
  2. Marion V.:
    3 maart 2020
    Indrukwekkend allemaal, zo te lezen is de conditie weer terug en de reislust ook.
    Geniet van de laatste twee weken, hier hebben jullie niets gemist behalve veel
    storm en regen. Wel bloeien dit jaar de narcissen en krokussen extra vroeg overal,
    dus ook in jullie voortuin. Altijd een vrolijke voorjaarsgroet!!🌷
  3. Han:
    3 maart 2020
    Mooie foto's en echt vakantie. Hier beheerst Corona het land, dus ik zou daar blijven.
  4. Carla C.:
    3 maart 2020
    Wat weer een prachtige beschrijving van jullie belevenissen. 17000 stappen komt overeen met ongeveer 12-13 km. Niet slecht gezien de omstandigheden. Gaat zo door!
    Carla C.
  5. Cindy:
    6 maart 2020
    Het lijkt me prachtig daar; ook de varens... Oliver Sacks had varens als hobby; heeft daar een dagboek over geschreven.